„Uczestniczenie w MiesiÄ
cu Fotografii 2012 w Krakowie jest dla mnie doĹwiadczeniem szczególnym. ĹledzÄ rozwój tego festiwalu od kilku lat i jestem pod wraĹźeniem prezentowanego na nim podejĹcia do kultury fotograficznej – ambitnego, inteligentnego, na wysokim poziomie. MiesiÄ
c Fotografii ukazuje to, co nurtuje obecnie wielu spoĹród nas w Ĺrodowisku fotograficznym. Poznawszy w Polsce organizatorów i ich wspóĹpracowników, zrozumiaĹam, Ĺźe ich twórcze poszukiwania wynikajÄ
z przyjÄtego jako podstawa zaĹoĹźenia. Jest nim koniecznoĹÄ zogniskowania zainteresowaĹ fotografów na konkretnej tematyce – jedynej w swoim rodzaju, ĹciĹle zwiÄ
zanej z tym, co lokalne, a równoczeĹnie noĹnej poza granicami Polski.
Ów zasadniczy cel nie ogranicza siÄ do przygotowania wystaw i zawierania partnerstw miÄdzy instytucjami w ramach MiesiÄ
ca Fotografii, lecz funkcjonuje takĹźe dalej w postaci trwaĹego zobowiÄ
zania. MiesiÄ
c Fotografii w Krakowie przedstawia bogatÄ
ofertÄ dla widzów i uczestników – stale poszerza wachlarz podejmowanych tematów, jego program ma uniwersalny charakter i ukazuje polskÄ
fotografiÄ w kontekĹcie problematyki zajmujÄ
cej dzisiaj Ĺrodowisko fotografów na Ĺwiecie. Co istotne, MiesiÄ
c Fotografii w Krakowie nie koĹczy siÄ natychmiast, gdy cichnie szum wywoĹany otwarciem festiwalu, lecz w konstruktywny sposób przedstawia poszukiwania twórcze w zakresie fotografii.
DoĹÄ
czyĹam do zespoĹu przygotowujÄ
cego program MiesiÄ
ca Fotografii w Krakowie na 2012 rok wĹaĹnie ze wzglÄdu na dÄ
Ĺźenie twórców festiwalu do odkrywania istotnych wartoĹci i kierunków rozwoju fotografii. DziÄki temu mam okazjÄ uczestniczyÄ w ksztaĹtowaniu inicjatyw podejmowanych nie tylko w ramach trwajÄ
cego miesiÄ
c festiwalu, ale takĹźe tych, które bÄdÄ
konsekwentnie realizowane i rozwijane w nadchodzÄ
cych latach. Bunkier Sztuki to miejsce rzeczywiĹcie niezwykle – goĹciĹ wiele przeĹomowych wystaw oraz krakowskich wydarzeĹ artystycznych, jest zatem idealnym centrum wydarzeĹ podczas MiesiÄ
ca Fotografii. We wspóĹpracy z wieloma utalentowanymi postaciami ze Ĺwiata sztuki i edukacji oraz Ĺrodowiska kuratorów wystaw, gĹównie z Krakowa i Warszawy, opracowaliĹmy odwaĹźne i angaĹźujÄ
ce widza pomysĹy, których nadrzÄdnym celem byĹo zbudowanie otwartej platformy dyskusji o wspóĹczesnych podejĹciach do fotografii.
W odpowiedzi na nurtujÄ
ce nas pytanie, jak stworzyÄ obraz historii fotografii w Polsce, przygotowaliĹmy wiele imprez i wydarzeĹ kulturalnych o szerokiej formule. MiesiÄ
c Fotografii w Krakowie nie naĹladuje innych renomowanych festiwali fotograficznych, nie wzoruje siÄ teĹź na historycznych kanonach fotografii na Zachodzie. Kaliber polskich twórców programu oraz nowatorska energia przenikajÄ
ca MiesiÄ
c Fotografii sprawiajÄ
, Ĺźe niebawem zacznie siÄ w polskiej kulturze fotograficznej wydarzenie naprawdÄ wyjÄ
tkowe."
Charlotte Cotton
Charlotte Cotton, kurator i autorka publikacji, wspóĹpracujÄ
ca gĹównie z muzeami i organizacjami non profit w Wielkiej Brytanii i USA. Ostatnio peĹniĹa funkcjÄ dyrektor kreatywnej nowej galerii Media Space, której otwarcie przewidywane jest w 2013 roku w Science Museum w Londynie. ByĹa teĹź kuratorem w Victoria and Albert Museum (1992–2004) oraz w Photographers’ Gallery (2004–2005) w Londynie, kierowaĹa Wallis Annenberg Department of Photography w LACMA [Los Angeles County Museum of Art] (2007–2009). Jest autorkÄ
The Photograph as Contemporary Art, zaĹoĹźycielkÄ
portalu wordswithoutpictures.org oraz pomysĹodawczyniÄ
bÄdÄ
cego w przygotowaniu eitherand.org. Jest równieĹź kuratorem Photography is Magic! – gĹównej wystawy w ramach Daegu Photo Biennale (wrzesieĹ 2012 r.) w Korei PóĹnocnej. Obecnie bada potencjaĹ publikacji w formie elektronicznej w zakresie przekazywania treĹci kulturalnych. Jest doĹwiadczonym czĹonkiem zarzÄ
du The Resilience Space (theresiliencespace.com), brytyjskiej organizacji non profit zaĹoĹźonej w celu zapewnienia jednostkom i grupom ludzi w trudnej sytuacji Ĺźyciowej Ĺrodków oraz moĹźliwoĹci nauki i zdobywania nowych umiejÄtnoĹci.