PIOTR MACHA
Piotr Macha, Widzenie, z cyklu Krwawe Wykopki, 2012
KRWAWE WYKOPKI
Artystyczne zainteresowania Piotra Machy obejmujÄ
róĹźne media. Idea projektu Krwawe wykopki zbudowana jest wokóĹ trailera do nigdy nieistniejÄ
cego – nawet w zamyĹle – filmu z lat 50. Fragmenty filmu, fotografie i plakat do tegoĹź, a takĹźe szkice i storyboardy skĹadajÄ
siÄ na obraz historii, której nie byĹo.
Trailer do nienakrÄconego filmu Krwawe wykopki z 1954 roku jest odpowiedziÄ
na brakujÄ
ce ogniwo polskiej kinematografii. Piotr Macha bowiem odwoĹuje siÄ do nurtu niezwykle popularnego na Zachodzie, a wĹaĹciwie nieobecnego w Polsce – monster movies, filmów science-fiction klasy B, w których ludzkie lÄki przybieraĹy postaÄ zmutowanych potworów, przeskalowanych zwierzÄ
t, kosmitów stanowiÄ
cych Ĺmiertelnie zagroĹźenie dla ludzkiej egzystencji. PersonifikowaĹy siÄ w nich nastroje, bÄdÄ
ce czÄsto uzewnÄtrznieniem sytuacji spoĹeczno-politycznej. Tego typu kino stawaĹo siÄ rodzajem terapii, dziÄki której moĹźna byĹo pod róĹźnymi postaciami przepracowywaÄ narodowe traumy.
Piotr Macha (ur. 1982, Sosnowiec)
Zajmuje siÄ obrazem, zarówno malarskim, jak i filmowym czy fotograficznym. StudiowaĹ na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, gdzie w 2010 r. obroniĹ dyplom w pracowni malarstwa prof. D. Lejmana. Jego najwaĹźniejsze wystawy to Ĺťycie leniwe, nadzieja natarczywa (2010) oraz AAAkupunktura (2012).
Krwawe wykopki
Kuratorka: Dorota Buczkowska
Opcja, ul. PiĹsudskiego 38
WernisaĹź: 16.05.2013, 17:00
Otwarte: 16.05–16.06.2013; CZW-ND 10:00-18:00
WSTÄP WOLNY